Radio Nowhere
Νύν & Αήρ
Λίγα λόγια για εμένα
... λίγα και καλά
(διαβάστε περισσότερα)
Ανθολόγιον
Σύνδεσμοι


Περι αλανθαστων μεθοδων
544 αναγνώστες
Τρίτη, 4 Μαρτίου 2008
10:40

     
Ο εκ των φιλτατωτερων blogoσυναδελφος  favlos εισηγειται μια κατα τη γνωμη του "αλανθαστη μεθοδο" για να εκτιμησουμε την ποιοτητα των πληροφοριων που παιρνουμε μεσω ΜΜΕ. Aς σηκωσουμε λοιπον το γαντι ...

Η μεθοδος: Να βρουμε καποιο θεμα που γνωριζουμε επαρκως και να περιμενουμε να γινει λογος γι'αυτο. Τοτε να συγκρινουμε αυτα που θα ειπωθουν με αυτα που ηδη γνωριζουμε και να εκτιμησουμε ετσι την εγκυροτητα του μεσου.

Φρονω οτι η μεθοδος δεν ειναι αλανθαστη. Μπορει να οδηγησει σε καποια χρησιμα συμπερασματα κατα περισταση περιεχει ομως πολλες επικινδυνες παγιδες και αμετρητες κακοτοπιες. Θα επρεπε να ειναι οργανο λεπτομερους εξετασης καθως η εναρξη της μεθοδου ειναι απολυτως σωστη (να κρινω αυτο που γνωριζω καλα) περιεχει ομως ενα δογματισμο και μια αυτοαναφορα που δεν ειναι επιτρεπτες σαν εργαλεια. Τελικα περιεχει τοσες γενικευσεις στην εφαρμοσμενη της πλευρα που ειναι επικινδυνη καθως καθιστα τον οποιοδηποτε τιμητη επι παντος επιστητου.

 

Κατ'αρχην ποιο θεμα εγω θεωρω οτι γνωριζω καλα?
Νομιζω κατι μονον σχετικα με το επαγγελμα μου γιατι κατα τ'αλλα ειτε οι αποψεις μου ειναι ενα μειγμα αποψεων αλλων, ειτε ειναι μεσα απο ενα φιλτρο υποκειμενικοτητας που μπορει να τις χρωματιζει π.χ. η ζεση μου για την ιδεα της παγκοσμιοποιησης, η αρνητικοτητα μου προς οτιδηποτε διαφορετικου χρωματος η' θρησκειας η' σεξουαλικης προτιμησης απο εμενα η' ακομα και η πιστη μου στη γνωμη καποιων τους οποιους εχω μαθει να βασιζομαι. Και γιατι εχω μαθει να βασιζομαι σε αυτους? (Κρατησου...) Γιατι με επιβεβαιωνουν!

 

Ας υποθεσουμε οτι εγω ειμαι γιατρος οποτε για να ειμαι απολυτως σωστος στην εφαρμογη της μεθοδου θα κρινω ενα μεσο (ας πουμε το τηλεοπτικο καναλι ΩΜΕΓΑ) ως προς την εγκυροτητα του. Πραγματι φτανει η ευλογημενη ωρα που περιμενω καιρο (γιατι μεχρι τοτε ειμαι στα σκοταδια περι του τι μου σερβιρουν) και συζητιεται καποιο ιατρικο θεμα. Το ΩΜΕΓΑ εχει καλεσει εναν ειδικο του κλαδου μου, ο δημοσιογραφος του κανει ερωτησεις τις οποιες αυτος απαντα με εξαιρετικη ακριβεια και αμεσοτητα. Δινω απο μεσα μου στον εκλεκτο συναδελφο συγχαρητηρια για την αρτια εκπροσωπηση του κλαδου μου στην ΤV. Το θεμα αλλαζει και παμε σε μια ειδηση για την εισβολη στο Ιρακ, που το διαδεχεται ενα θεμα για τις Ρωσικες εκλογες, αλλο ενα για τη Μακεδονια, για την ακριβεια και παει λεγοντας.

 

Οποια η θεση μου? Να συμφωνησω με τη θεση του καναλιου για ολα και επισης για οσα θα επακολουθησουν?

 

Μηπως επρεπε να ξεκινησω απο το θεμα για το Ιρακ για να κρινω το ΩΜΕΓΑ? Μα αν θεωρησω οτι το ξερω καλα και συμφωνησω με τους αναλυτες του ΩΜΕΓΑ που το θεωρουν κι αυτοι "εισβολη" και ειναι αυτο το νεο κριτηριο μου τι πρεπει να πουν οσοι απο τους συμπολιτες μου το θεωρουν σαν "απελευθερωση" του Ιρακ. Πουλημενο ΩΜΕΓΑ?

Επισης ποιος μου λεει οτι κατα καιρους δεν παρεισφρυουν ιδιαιτερως κολακευτικες για τ'αυτακια μου ειδησεις ετσι ωστε να με προδιαθεσουν θετικα για τις αλλες που θα ακολουθησουν? η' το αντιστροφο?

Επισης μεγαλωσα πια, καιρος δεν ειναι να με προβληματισει το γεγονος οτι συμφωνω με οτι κι αν πει μια συγκεκριμενη πλευρα και διαφωνω με οτι κι αν πει η αλλη? Παντα δικιο εχουν οι μεν και αδικο οι αμυαλοι οι δεν?

Νομιζω οτι αλλη ειναι η αλανθαστη μεθοδος η' (για να αποφυγω κι εγω τις υπερβολες) η μεθοδος που μου εγγυαται τα λιγοτερα λαθη: ποιο καναλι η' ποια ειδηση δεν προσπαθει να καλλιεργησει κατωτερα μου ενστικτα (ως τετοια θεωρω τον φοβο για το μελλον, τον φοβο για τον αλλον, την κολακεια προς εμενα, την εξαρτηση, την προβολη της ευτελειας).

Αυτο πρεπει να ειναι το βασικο μου κριτηριο συν τη συνεχη μου εξασκηση ωστε να το κανω κοφτερο σα ξυραφι. Τα αλλα ειναι ευκολιες. Απλουστευσεις και χοντρες παγιδες.

 


 

 

Σχόλια

04/03 11:29  favlos
Εγω επιμένω.Διαρκής αμφισβήτηση είναι το ζητούμενο.Εκεί αποβλέπει η 'μέθοδος'.Ο κλειός των ελεγχόμενων πληροφοριών μεγαλώνει συνέχεια.
04/03 11:40  Yannis K.
συμφωνω στη διαρκη αμφισβητηση together με το διαρκη εμπλουτισμο σε γνωσεις και ενημερωση.
δεν συμφωνω απο το μερικο κατευθειαν στη γενικευση.
04/03 12:45  Α45
Θα προσθέσω κάτι απο την δική μου εμεπιρία.Πριν λίγα χρόνια έτυχε να παρευρίσκομαι σε κάποια εκδήλωση,όπου συνέβη ένα ατυχές περιστατικό (κάποιος άνθρωπος πέθανε απο καρδιά...).ΗΜΟΥΝ ΜΠΡΟΣΤΆ,ΕΊΔΑ ΜΕ ΤΑ ΜΆΤΙΑ ΜΟΥ ΤΑ ΓΕΓΟΝΌΤΑ,ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗΣ...

Ε λοιπόν τις επόμενες μέρες,κόντεψα να τρελλαθώ.Αυτά που έβλεπα και άκουγα στα κανάλια δεν είχαν ΚΑΜΜΙΑ σχέση με τα πραγματικά περιστατικά.Δεν μιλώ για τις ερμηνείες η τα σχόλια για τα περιστατικά,μιλώ για την περιγραφή τους.Κάποια στιγμή δεν άντεξα,και τηλεφώνησα σε κάποιο κανάλι για να διαμαρτυρηθώ.Η απαντηση ήταν "ο συντάκτης μας δεν ήταν εκεί,μετέφερε οτι άκουσε...".Σε ερώτησή μου ποιόν ρώτησε και αν διασταύρωσε τα λεγόμενά του,μου έκλεισαν το τηλέφωνο,λέγοντάς μου "ξέρετε πόσα ρεπορτάζ τη μέρα έχουμε?"

Τα συμπεράσματα για την αξιοπιστία όσων ακούτε και βλέπετε δικά σας...
04/03 13:31  Θρασύβουλος Καλοχαιρέτας
Πώς το λέγει ο ποιητής? Όσο εγγύτερον είσαι στο γεγονος, τόσο ολιγότερον πιστευεις το ΜΜΕ - επειδή ξέυρεις...

Τα 5* δια τον τιτλον, με συγκινεί η χρήσις προθέσων, πάμε να τις λησμονησουμε κι αυτές...
04/03 14:57  Yannis K.
Φιλτατε Θρασ υποψιαζομαι αποδοκιμαζετε. Δεκτον.
Εν πασει περιπτωσει η διαδικασια που συσητηνει ο favlos ειναι ουτως η' αλλως αυτοματη δεν μπορουμε να την αποφυγουμε, για κατι που το γνωριζουμε θα ειμαστε και πιο προσεκτικοι στην εκθεση του και θα εντοπισουμε τα λαθη εαν υπαρχουν. Και εαν ειναι καποιο γεγονος θα κρεμαστουμε απο την οθονη περιμενοντας να δουμε τι θα ειπωθει.
Η ενσταση ειναι ως προς το τι θεωρουμε οτι γνωριζουμε, ενα γεγονος απλα που ειμαστε αυτοπτες μαρτυρες, φιλε Α45 η' οταν κρινονται καποιες αποψεις μας.
Δεν υπερασπιζομαι καμια αντικειμενικοτητα των ΜΜΕ. Προτεινω ενα επιπλεον φιλτρο. Κατανοηση και μεσω των προθεσεων (οχι των γραμματικων) και του τροπου παρουσιασης μιας ειδησης.
Εαν το συμβαν που περιγραφει ο Α45 ειχε αποδοθει σωστα τι συμπερασμα θα μπορουσαμε να βγαλουμε?
η' Πολλα απο αυτα που γνωριζουμε δεν αποδιδονται σωστα? Τι σημαινει αυτο?

Η' για να το περιπλεξω κι αλλο: καποιος που παρακολουθει ως θεατης τηλεορασης το ρεπορταζ για τις ταραχες και συγκρουσεις που εγιναν προσφατα στην Αθηνα εχει ηδη παρει θεση ως προς αυτα απλως και μονο απο τη θεση του εναντι των ομαδων που συμμετειχαν σ'αυτα. Η ιδεολογικη θεση χρωματιζει και την ερμηνεια ενος συμβαντος. Το ιδιο κανει και η αντιστοιχη θεση του ρεπορτερ η' της γραμμης του καναλιου. Και αν δεν συμφωνει με τη δικη μας αλλαζουμε καναλι.

Αυτα περι ενημερωσεως, περι αντικειμενικοτητας, περι προθεσεων.
(Η τελευταια προταση ηταν για να ευχαριστησω καιτοι τον υπερφιλτατο Θρασ)
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Και ανατέλλει ο ήλιος, και δύει ο ήλιος.
Εκκλησιαστής Α, 5
Αναζήτηση
Προηγούμενα ’ρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις