Radio Nowhere
Νύν & Αήρ
Λίγα λόγια για εμένα
... λίγα και καλά
(διαβάστε περισσότερα)
Ανθολόγιον
Σύνδεσμοι


Το ανοητο του ρατσισμου
1072 αναγνώστες
Κυριακή, 3 Φεβρουαρίου 2008
14:09

Λεγαμε στο προηγουμενο οτι παντοτε το ατομο ειναι εκεινο που εχει σημασια, οχι η ομαδα - και παντοτε εκεινο που μετραει ειναι πως διαφερουν τα ατομα μεταξυ τους οχι το πως διαφερουν οι ομαδες. Η διαπιστωση αυτη δεν αποτελει ουτε τον ευσεβη ποθο ενος φιλελευθερου ουτε μια εκλαμψη ενος συντηρητικου.

 Ειναι απλα ενα δεδομενο της εξελικτικης διαδικασιας, οπως σημειωνε και ενας εντομολογος το 1948, που πιστευε οτι οι γενικευσεις των ταξινομων για τα ειδη, τα γενη, ακομα και για τις ανωτερες ταξικες κατηγοριες "ειναι πολυ συχνα περιγραφες μοναδικων δειγματων και δομων συγκεκριμενων ατομων, που δεν μοιαζουν καθολου με οτιδηποτε θα μπορουσε ενας αλλος ερευνητης να ανακαλυψει".
 Το 1948, ο Αλφρεντ Κινσευ, ο εντομολογος που εγινε σεξολογος, δημοσιευσε το εργο Σεξουαλικη συμπεριφορα του αρρενος ανθρωπου (Sexual Behavior in the Human Male). Στο βιβλιο αυτο παρατηρουσε οτι "τα ιστορικα που ειχε στη διαθεση της η ερευνα του καθιστουν προφανες οτι η ετεροφυλλοφιλια η' η ομοφυλλοφιλια πολλων ατομων δεν ειναι μια επιλογη τυπου 'ασπρο-μαυρο'". Μπορει καποιος να ειναι και τα δυο η' προσωρινα κανενα απο τα δυο. Μπορει καποιος να ξεκινησει ως το ενα και να καταληξει στο αλλο. Το δε ποσοστο του χρονου που περνα κανεις σε καθε μια απο τις δυο καταστασεις ποικιλει σημαντικα μεταξυ των διαφορων ατομων του πληθυσμου. Συνεπως, ο ξεκαθαρος διαχωρισμος με βαση τις σεξουαλικες προτιμησεις δεν αντικατοπριζει καμια πραγματικη κατασταση.
 Στη φυση δεν υπαρχουν διακριτες κατηγοριες. Πουθενα. Καθε πτυχη του ζωντανου κοσμου ειναι ενα συνεχες. Καθε ενας απο εμας σε μια εκφραση της ζωης του ειναι ενα σημειο αυτου του συνεχους. Ο ανθρωπινος νους επινοει κατηγοριες γιατι του ειναι ευκολοτερο να αντιλαμβανεται τον κοσμο μεσω βολικων γι'αυτον κωδικοποιησεων. Η "βολικοτητα" ομως δεν συνιστα και κριτηριο αληθειας. Το αντιθετο μαλιστα, θα επρεπε να μας πονηρευει.

Ο Κινσευ αναγνωρισε τη σημασια που εχει η ποικιλομορφια για τα συστηματα ηθικης. Εαν κανονας ειναι η ποικιλοτητα και η μοναδικοτητα, τοτε ποια μορφη ηθικης θα μπορουσε να καλυψει ολες τις ανθρωπινες πραξεις? Δεδομενου οτι ολα τα συστηματα ηθικης ειναι απολυτα, αλλα οτι οι μεταξυ τους διαφορες ειναι εντυπωσιακα μεγαλες, ολα τα ηθικα συστηματα εκφραζουν στην πραγματικοτητα μονο την ομαδα που τα χρησιμοποιει για να κρινει τους αλλους, και συνηθως τα επιβαλλει. Οι νομοι μας λενε περισσοτερα για τους νομοθετες παρα για την ανθρωπινη φυση. Οι κανονισμοι δεν ειναι παρα δημοσιες εξομολογησεις εκεινων που τις διατυπωνουν.

Τα συμπερασματα του Κινσευ ειναι δυνατον να εφαρμοστουν και σε οτι αφορα τις φυλες. Πως ειναι δυνατον να ταξινομουμε τους Μαυρους ως "ελευθεριων ηθων" η' τους Λευκους ως "ευφυεις", οταν οι ιδιες οι κατηγοριες - Λευκος, Μαυρος, ελευθεριοτητα, ευφυια - περιγραφονται καλυτερα ως συνεχη και οχι ως διακριτα μεγεθη;
"Η διχοτομικη ποικιλοτητα αποτελει εξαιρεση, ενω η συνεχης ποικιλομορφια ειναι ο κανονας, τοσο στους ανθρωπους οσο και στα εντομα", οσο και παντου στη φυση. Με αυτο το δεδομενο, η ελπιδα για την πολιτισμικη εξελιξη, οπως και για την βιολογικη εξελιξη, εξαρταται απο την αναγνωριση της ποικιλομορφιας και της ατομικοτητας:

"Αυτες οι ατομικες διαφορες αποτελουν τα υλικα με τα οποια η φυση επιτυγχανει την προοδο, την εξελιξη στον οργανικο κοσμο. Στις διαφορες μεταξυ των ανθρωπων εγκειται η ελπιδα μιας κοινωνιας που αλλαζει".

                                                   Mulatu Astatke - Yegelle Tezeta

                              (Απο το Broken Flowers, οι παλιες αγαπες δεν θα σε περιμενουν για παντα)




 

Σχόλια

03/02 16:59  Nastybishop
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο και ειδικά το σχόλιο περί ηθικής. Η ηθική λοιπόν δεν είναι παρά ένα σύνολο κανόνων παραγόμενο μέσω κάποιας πολιτικής (με την ευρεία έννοια) διαδικασίας. Σκοπός της εκάστοτε ηθικής είναι εξυπηρετήσει τις συγκεκριμένες ανάγκες της κοινωνίας που την ευαγγελίζεται. Δεν έχει λοιπόν νόημα να μιλάμε για παγκόσμιες και αναλλοίωτες σταθερές στο πεδίο της ηθικής.
Αυτή η συνειδητοποιησει αναπόδραστα παράγει έναν ηθικό σχετικισμό. Και εδω προκύπτει η ερώτηση μου;

Μέχρι που μπορεί να φτάσει αυτός ο ηθικός σχετικισμός; Για παράδειγμα σκέψου μια ομάδα ατόμων,οπου τάσεις παιδοφιλίας βρίθουν. Πως θα το σχολιάζαμε αυτό εμείς "οι απέξω"; Είναι για αυτούς θεμιτό και "καλό" να έχουν νόμους που επιτρέπουν την παιδεραστία;
03/02 17:45  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Νομίζω, ότι ακριβώς αυτό : οι"έξω" και οι "μέσα" είναι η βάση της συζήτησης. να προσθέσω εντελώς πρόχειρα : Τις αναγκαστικές αιμομικτικές σχέσεις των Φαραώ, το γάμο της χήρας με τον επόμενο αδελφό σε πολλές (ακόμη και σήμερα νομαδικές φυλές), την "πολυανδρία" σήμερα σε φυλή των Ιμαλαίων (είδα documantaire πρόσφατα), όπου μία γυναίκα παντρεύεται και συζούν μαζί όλους τους αδελφούς του πρώτου της συζύγου... και φυσικά τον κανιβαλλισμό...
Γι' αυτό η "εξαγωγή" ηθικής ή δημοκρατίας είναι... έως αδύνατη...

"η Μηχανικός βάρδιας" Νυχτερίδα
03/02 18:35  Yannis K.
Παιδια το ανεβασατε και το δυσκολεψατε πολυ.
Αλλα, καλα να παθω κι εγω οταν ξανοιγομαι τοσο.
Αλλα θα προσπαθησω για να δω κι εγω τι καταλαβα.
Ειπαμε "τα ηθικα συστηματα εκφραζουν στην πραγματικοτητα μονο την ομαδα που τα χρησιμοποιει για να κρινει τους αλλους". Βλεποντας τη σχετικοτητα που ειχαν τα χθεσινα καταλαβαινεις οτι - πιθανον- και τα σημερινα εχουν μια χρονικη, πατερναλιστικη σχετικοτητα/χρηστικοτητα.
Θα φανει με τον καιρο, ισως πολυ καιρο. Ας κρατησουμε μονο την επισημανση οτι δεν υπαρχει "ασπρο-μαυρο" κι οτι ολοι ειμαστε σε ενα "αναμεσα" διαφορετικο ο καθενας για τους χιλιαδες προσωπικους του λογους, καταλαβαινουμε ποσο οι διαχωρισμοι ειναι ανευ απολυτης σημασιας.
Η χρεωκοπια των χτεσινων συστηματων -συναδελφισα- δεν μας λεει οτι τα σημερινα ειναι καλα παρα μονο οτι ειναι προσωρινα, κι οτι οι στοχοι που εξυπηρετουν ειναι πεπερασμενοι και μαλλον απλως οι παρουσες "δοκιμες της φυσης".
Ουφ...
03/02 18:55  Yannis K.
Να προσθεσω Χρηστο - γιατι προφανως το παραλειψα πριν- οτι δεν μπορει να σταθει καμια ηθικη που δεν προβλεπει την συναινεση και τη γνωση.
Κατι τελειως κατασκευασμενο που να εξυπηρετει καποιους κρατουντες δειχνει οτι η σχετικοτητα της ηθικης δεν εξυπηρετει τη φυση αλλα την εξουσια (π.χ. οι παρθενες ανηκαν στον ηγεμονα της περιοχης να τις .."μυησει")
Ειπαμε: "Οι νομοι μας λενε περισσοτερα για τους νομοθετες παρα για την ανθρωπινη φυση"
03/02 19:13  Yannis K.
Ουφ, πηρα φορα ...
για παραδειγμα Χρηστο, ποιο ηθικη μπορει να αναγνωριστει στο χρηματιστηριο οταν δεν προαπαιτει τη γνωση;
συναινεση χωρις γνωση εχει καμια ηθικη αξια;
03/02 20:36  Nastybishop
Φίλε Τριανταφυλλε, αν διαβάσεις το "η καταγωγη της οικογένειας , της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους" του Ενγκελς θα βρεις πολλά τέτοια παραδειγματα. Εως ότου οι κοινωνίες μας φτάσουν να υιοθετήσουν το μοντέλο της πυρηνικής οικογένειας, πέρασαν από άλλα στάδια που εμάς τώρα θα μας φαίνονταν αδιανόητα!
Φίλε Γιαννη, δυστυχώς η συναίνεση και η γνώση ποτέ δεν ήταν προνόμιο των πολλών, για αυτό άλλωστε και οι περισσότεροι ηθικοί κανόνες είναι "εξ αποκαλύψεως". Οι άνθρωποι μαθαίνουν (είτε το θέλουν, είτε όχι) να τους υπακούν.
Αλλά εμένα όπως είπα και στο προηγούμενο μήνυμα μου δεν με απασχολεί ηθική που είναι στο γκρίζο, η "περαστική ηθική" δηλαδή, αλλά οι ηθικοι κανόνες-βράχοι που φαντάζουν αναλλοιώτοι στο πέρασμα του χρόνου και μας κάνουν να αναρωτιόμαστε αν υπάρχει όντως μια έμφυτη και πρωτογενής αίσθηση του καλου και του κακού μέσα στα γονίδια μας.

Γιατί φίλοι μου μπορεί το "ου μοιχεύσεις" να είναι σχετικό..αλλά το "ου φονεύσεις";
Υπήρξε ποτέ κοινωνία που δεν τιμώρουσε τον αδικαιολόγητο φόνο;
03/02 20:47  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Αγαπητέ Χρήστο, τα βιβλία τα οποία προτείνετε είμαι σίγουρη, ότι υπάρχουν στην οικογενειακή μας βιβλιοθήκη... στο ψηλό ράφι... για να μην τα βλέπω - φτάνω... Μου βάλατε ιδέες !...

"η Μηχανικός βάρδιας" Νυχτερίδα = Μυρσίνη Κ. (κόρη του Τριαντάφυλλου και κατά "απιθάνη απιθανότητα" επίσης εγγονή Τριαντάφυλλου !... πατέρα της μητέρας μου !...)
04/02 04:22  Yannis K.
Ναι φιλε Χρηστο, σιγουρα υπαρχουν αυτοι οι κανονες, απλως στο σχολιο μου μιλαγα για την σχετικοτητα καποιων κανονων.
Καποιοι απ'αυτους ειναι επιτακτικοι απο την Εξελιξη, καποιο ειναι βαθεια ριζωμενοι στα γονιδια των ανθρωπων και ειναι ανεξαρτητοι απο καθε θρησκευτικο συναισθημα. Δηλαδη υπαρχουν ουτως η' αλλως, οτι κι αν πιστευεις, απ'οπου κι αν εισαι (αν θες κανε ενα κοπο και δες τα αρθρο 18/11/2007 και 17/1/2008, οπου με απασχολησαν τα ιδια με σενα ερωτηματα).
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Και ανατέλλει ο ήλιος, και δύει ο ήλιος.
Εκκλησιαστής Α, 5
Αναζήτηση
Προηγούμενα ’ρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις