Radio Nowhere
Νύν & Αήρ
Λίγα λόγια για εμένα
... λίγα και καλά
(διαβάστε περισσότερα)
Ανθολόγιον
Σύνδεσμοι


Ο Αριστοτέλης σε φαστ-φόργουαρντ
734 αναγνώστες
Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2009
10:12

Μα πρωί πρωί? θα μου πεις

Καμια φορα λεω να τα γραφω εδω να μην τα ξεχνάω.

Λοιπον

Συμφωνα με τον Αριστοτελη υπηρχε ενας σαφης διαχωρισμος στο συμπαν αναμεσα στις τελειες σφαιρες που βρισκονταν περα απο τη Σεληνη και τον εκφυλισμενο υποσεληνιο χωρο, στο κεντρο του οποιου βρισκοταν η Γη. Με αλλα λογια διαχωριζε Γη και ουρανο αποδιδοντας πολυ ανωτερες ιδιοτητες στον δευτερο.

Ανεφερε επισης "τεινουμε να θεωρουμε τα αστρα ως απλα σωματα ή μοναδες, στα οποια επικρατει μια ορισμενη ταξη αλλα πιστευουμε οτι στερουνται παντελως ζωης, ενω θα επρεπε να θεωρουμε οτι συμμετεχουν στη διαδικασια της ζωης και οτι εχουν πρωτοβουλια". Για να επιδεινωθει το μπλεξιμο πιστευε οτι μονο η Γη δεν ειχε αυτην την-ας πουμε- ψυχη.

Πουθε ετεκμαιρετο ουτο κανεις δε ξερει και μεταξυ μας σαν απο αυτες τις μυστικιστικες θεωριες εκεινου του παραλογου θιασου που παρήλαυνε στο Εκκρεμες του Φουκω μου ακουγονται. Ετσι ανοιγε κι ενα τεραστιο καναλι για τις -και συγχρονες- δεισιδαιμονιες περι επιρροης των αστρων στη ζωη των ανθρωπων και την υπαρξη εως και ουρανιων αγγελιοφορων για τη μεταφορα της θελησης τους επι της Γης.

Αλλη περιοπτος θεση του για τα φυσικα φαινομενα ηταν οτι τα σωματα δεν ηταν δυνατον να εχουν περισσοτερες απο μια φυσικες κινησεις. Η Γη για να παρουμε ομως το πλεον γνωστο παραδειγμα εχει δυο.

Το μεγαλο λαθος του στην αναζητηση της αληθειας ηταν οτι ειχε ορισει σαν ύψιστο στοχο για τους μελετητες της φυσης την αναζητηση των τελικων αιτιων και των απωτερων σκοπων. Στο ερωτημα "γιατι μια πετρα πεφτει στη Γη?" ο Αριστοτελης θα αναζητουσε την απαντηση με βαση το σκοπο:  η πετρα πεφτει με σκοπο να επιστρεψει στο φυσικο της περιβαλλον, καθως αποτελειται απο γηινο στοιχειο. Αυτο ειναι ενα παραδειγμα εκεινου που αποκαλουμε τελεολογικη ερμηνεια. Ο Αριστοτελης αφηνε να εννοηθει οτι μια ερμηνεια δεν ηταν ποτε πληρης αν δεν προσδιοριζοταν το τελικο αιτιο, ο τελικος σκοπος. Χρησιμοποιωντας την παραδοξη διατυπωση οτι το τελικο αιτιο ηταν το πρωτο. Οπως γνωριζουμε ομως τα φυσικα φαινομενα εχουν καθαρα μηχανικα αιτια τα οποια μπορουν σαφως να εκφραστουν μεσω των φυσικων νομων.

Αν σκεφτει καποιος θα δει οτι απορριψη των τελικων αιτιων απο την ερμηνεια της φυσης μπορει να σημαινει και τον απαραιτητο διαχωρισμο της Επιστημης απο τη Θρησκεια, διοτι ετσι σπαει ενας απο τους κρικους που συνδεουν τη φυση με το Θεο και συνακολουθα δεν υπαρχει πεδιο δρασης για την προληψη περι θειας προνοιας.

Βλεπουμε -και οχι μονο εγω δηλαδη- οτι η Αριστοτελεια θεωρια ειναι ενα αναχωμα απεναντι στην επιστημονικη ερευνα και δεν εννοω βεβαια οτι ο ανθρωπος ειχε τετοιες προθεσεις, για καλο νομιζε οτι το εκανε αλλα δυστυχως με τις θεωριες του οπλισε εναν ολοκληρο Μεσαιωνα.

Βιβλιογραφια: Επιστημη και Θρησκεια-Μια ιστορικη προσεγγιση, John Hendley Brooke, Cambridge University Press και Πανεπιστημικες Εκδοσεις Κρητης.

 

Σχόλια

11/03 13:49  Usοund
Ωρα είναι τώρα να φορτώσουμε και τον Μεσαίωνα στον Αριστοτέλη! Και τους κανόνες λογικής έγραψε και ισχύουν μέχρι σήμερα. Και τη Ρητορική τέχνη εδίδαξε και τίποτα δεν άλλαξε.Μ' αυτή τη λογική ένοχος είναι κι ο Νεύτωνας γιατί ο Αϊνστάιν απέδειξε πως έλεγε παπαριές.Η Επιστήμη είναι εξελικτική διαδικασία διαρκώς και ευτυχώς βελτιούμενη. Αν θέλει τώρα το παπαδαριό να απενοχοποιηθεί φορτώνοντάς τα στον Αριστοτέλη, καλά κάνει. Αλλά κατέχοντας τη γνώση του Αριστοτέλη, την οποία επιμελώς απέκρυβε απ' τον υπόλοιπο αμόρφωτο κόσμο, πούλαγε μούρη και σοφία.
11/03 14:32  cell
"Να μην τον συγχωρήσετε(τον Αριστοτέλη), δεν έχει κάνει κρίμα!" Ή μήπως έχει κάνει...;
11/03 15:22  Yannis K.
δεν φορτωνω τιποτα σε κανενα usound.
και δεν εχω την απαιτηση απο καποιον της εποχης του να γνωριζει πως ειναι το Συμπαν.
Αν και αλλοι συγχρονοι του αλλα οχι και τοσο φιρμες ειχαν πιο εξυπνα μοντελα.
Και φυσικα δεν καταλογιζω προθεση.
Η φιλοσοφια το να κριθει εκ των υστερων για τα λαθη της δεν εχει νοημα. Μιλαμε για εικασιες και για ενα προσφερομενο μοντελο.
Μιλαω (απο τα λιγα που διαβασα) κι επειδη ενιωθα υποχρεωμενος γιατι ειχα κανει μια βιαστικη αναφορα να εξηγησω τι εννοουσα. κι επικεντρωσα σε δυο μονο σημεια που μου ειναι ξεκαθαρα λαθος.
1. Τον διαχωρισμο Γης και Ουρανου θελοντας να μιλησεις για φυσικα φαινομενα. Επηρεασε και ταλανισε ολο το Ευρωπαικο πνευμα για αιωνες.
2. Την τελεολογικη αρχη, που βαζει (αγνωστα τοτε) εμποδια στην επιστημονικη ερευνα.
Επισης, το παπαδαριο δε θελει να αποενοχοποιηθει απο τιποτα. Αυτα που ελεγε αυτα λεει και τωρα.
Οσο για τους κανονες της Λογικης συμφωνω και επαυξανω και ηταν τεραστια ειρωνια που στη πορεια βρηκε τον αλλο μαστορα της Λογικης τον Καρτεσιο για να του παει κοντρα.

cell, νομιζω δεν τιθεται τετοιο θεμα.
11/03 15:31  zeuspower
ενταξει,σιγουρα ειχε κανει λαθη..αλλοιμονο..
αλλα η ελληνικη σκεψη ειχε και αλλες θεωρειες και αποψεις...απλα οι χριστιανοι κρατησαν οτι τους συμφερει και απερριψαν τα αλλα...
δεν καταλαβαινω γιατι τα αναφερεις ...

και ο νιτσε οταν μιλουσε για τον "υπερανθρωπο" δεν εννοουσε αυτα που αργοτερα ο χιτλερ προσπαθησε να κανει ...
11/03 15:37  Yannis K.
Εχεις δικιο zeuspower.
απλα αυτο το ποστ ειναι συνεχεια καποιου αλλου που ειχα κανει με κινητρο καποια αχωνευτη και κατ' εμε απωθητικη και βλαβερη καπηλεια της Αρχαιας Ελλαδας
http://radionowhere.capitalblogs.gr/showArticle.asp?id=17002&blid=91
Το ποστ αυτο ειχε γινει στο ποδι και ενιωθα την υποχρεωση να επανελθω.
Μπορουμε και χρειαζεται να τα βλεπουμε κριτικα ολα ακομα και την Αρχαια Ελλαδα
11/03 16:35  zeuspower
α,ναι,χρειαζεται,καθοτι και οι αρχαιοι,παρολη την παιδεια και την φιλοσοφια κ.λ.π... σκ..α τα εκαναν
σε πολλους τομεις...με καταληξη τον πελοποννησιακο πολεμο ...
11/03 18:28  Yannis K.
τα απαιρνω ολα πισω και ζητω και συγνωμη απο το μεγαλο Αρίστο.
Μολις εμαθα οτι η καταγωγη του, απο τη μερια της μανας του, ηταν απο τη Χαλκιδα.
11/03 19:53  cell
Η Χαλκίδα δεν οδηγεί σε συνειρμούς "τρελλών νερών" απαραιτήτως..:-)
12/03 05:06  haros
καλα,νταξει,οι αρχαιοι προγονοι ηταν τεραστιοι στο πνευμα,αλλα οχι και τελειοι..μαλλον τελειωμενες αδερφαρες ηταν και μαλιστα πηδουσαν τα αγορακια,επειδη λεει ετσι σφυρηλατουσαν τους δεσμους μαθητη-δασκαλου..ασε που ειχαν χρονο για φιλοσοφια,αφου ειχαν τους δουλους να κανουν τα χειρονακτικα..τωρα θα μου πεις και αλλοι λαοι ειχαν δουλους,αλλα δεν μεγαλουργησαν,σωστο και αυτο..παντως αρσενοκοιτες ηταν,και ο μεγαλεξανδρος μεγαλη λουγκρα,μην ξεχνιωμαστε...
κινεζε,δεν βαρεθηκες στην κινεζια??
12/03 05:18  Yannis K.
Αυτο με την ομοφυλλοφιλια των Αρχαιων ειναι μεγαλο θεμα, και απ' οτι ξερω οι μεγαλοι Δασκαλοι απλως θαυμαζαν το φυσικο καλλος των νεων και δεν ειχαν αλλες βλεψεις. Εν πασει περιπτωσει καθε εποχη εχει αλλα κριτηρια που υπαρχουν μεσα στις ιστορικες συνθηκες και δεν μπορουν να δικαιολογηθουν με τα σημερινα.
Στη Κινεζια εχω σκυλοβαρεθει, κανω διαφορα, τι διαφορα δηλαδη, διαβασμα, κατι μπαρ της πολυκακιας ωρας αλλα ειναι τα μονα που εχουμε, γραφω και κανα παραμυθακι και τη βρισκω ωρες-ωρες...
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Και ανατέλλει ο ήλιος, και δύει ο ήλιος.
Εκκλησιαστής Α, 5
Αναζήτηση
Προηγούμενα ’ρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις